Den sista uppgiften i svenska innan
sommaren är att förbereda och hålla ett studenttal. Föreställ dig att du ska
hålla ett tal på din egen eller någon annans studentdag. Talet kan vara tänkt
att hållas på en studentmottagning, för klassen, i skolan, på en studentfest
eller något annat som har med studenten att göra. Utgå från Partes-modellen för att skapa ditt tal,
(dvs. intellectio, inventio,
dispositio, elocutio, memoria och actio).
I din presentation ska du använda ett
presentationstekniskt hjälpmedel. Du
bestämmer själv vad det är du vill visa. Tänk på att det du visar ska fungera
som ett stöd för, och förtydliga, det du berättar. Exempel på
presentationstekniska hjälpmedel är Power Point, Prezi, overhead, whiteboard,
filmklipp osv. Du kanske har någon sak du kan använda på ett effektfullt sätt i
ditt tal?
Studenttalet ska vara ca 5 minuter långt. Talen hålls under
lektionerna i v. 20.
Lycka till!
Bedömning
Centralt innehåll
Muntlig
framställning med fördjupad tillämpning av den retoriska arbetsprocessen som
stöd i planering och utförande samt som redskap för analys. Användning av
presentationstekniska hjälpmedel som stöd i muntlig framställning.
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan,
i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla egna tankar och åsikter
samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med
viss säkerhet.
Språk, stil
och disposition är anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation,
och eleven använder med viss säkerhet retoriska verkningsmedel.
Eleven har viss åhörarkontakt.
Vidare kan
eleven med viss säkerhet använda något presentationstekniskt hjälpmedel
Betyget C
Eleven kan,
i förberedda samtal och diskussioner, på
ett nyanserat sätt muntligt
förmedla egna tankar och åsikter samt genomföra muntlig framställning inför en
grupp. Detta gör eleven med viss
säkerhet.
Språk, stil
och disposition är väl anpassade till syfte, mottagare och
kommunikationssituation, och eleven använder med
säkerhet retoriska verkningsmedel. Eleven har viss åhörarkontakt.
Vidare kan
eleven med viss säkerhet använda något presentationstekniskt
hjälpmedel som stöder och
tydliggör den muntliga framställningen.
Betyget A
Eleven kan,
i förberedda samtal och diskussioner, på ett nyanserat sätt muntligt förmedla
egna tankar och åsikter samt genomföra muntlig framställning inför en grupp.
Detta gör eleven med säkerhet.
Språk, stil
och disposition är väl anpassade till syfte, mottagare och
kommunikationssituation och eleven använder med
säkerhet och på ett effektfullt sätt retoriska
verkningsmedel. Eleven har god åhörarkontakt.
Vidare kan
eleven med säkerhet använda något presentationstekniskt
hjälpmedel som stöder, tydliggör
och är väl integrerat i den muntliga framställningen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar