Välkommen till bloggen för kurserna i svenska. Här hittar du uppgifter, material och läxor. Klicka på rätt länk (till höger) för att komma till din kurs.

onsdag 22 april 2015

Muntlig presentation – Studenttal

Den sista uppgiften i svenska innan sommaren är att förbereda och hålla ett studenttal. Föreställ dig att du ska hålla ett tal på din egen eller någon annans studentdag. Talet kan vara tänkt att hållas på en studentmottagning, för klassen, i skolan, på en studentfest eller något annat som har med studenten att göra. Utgå från Partes-modellen för att skapa ditt tal, (dvs. intellectio, inventio, dispositio, elocutio, memoria och actio).

I din presentation ska du använda ett presentationstekniskt hjälpmedel. Du bestämmer själv vad det är du vill visa. Tänk på att det du visar ska fungera som ett stöd för, och förtydliga, det du berättar. Exempel på presentationstekniska hjälpmedel är Power Point, Prezi, overhead, whiteboard, filmklipp osv. Du kanske har någon sak du kan använda på ett effektfullt sätt i ditt tal?

Studenttalet ska vara ca 5 minuter långt. Talen hålls under lektionerna i v. 20.

Lycka till!


Bedömning
Centralt innehåll
Muntlig framställning med fördjupad tillämpning av den retoriska arbetsprocessen som stöd i planering och utförande samt som redskap för analys. Användning av presentationstekniska hjälpmedel som stöd i muntlig framställning.

Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla egna tankar och åsikter samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med viss säkerhet.

Språk, stil och disposition är anpassade till syfte, mottagare och kommunikations­situation, och eleven använder med viss säkerhet retoriska verkningsmedel. Eleven har viss åhörarkontakt.

Vidare kan eleven med viss säkerhet använda något presentationstekniskt hjälpmedel

Betyget C
Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, på ett nyanserat sätt muntligt förmedla egna tankar och åsikter samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med viss säkerhet.

Språk, stil och disposition är väl anpassade till syfte, mottagare och kommunikations­situation, och eleven använder med säkerhet retoriska verkningsmedel. Eleven har viss åhörarkontakt.

Vidare kan eleven med viss säkerhet använda något presentationstekniskt hjälpmedel som stöder och tydliggör den muntliga framställningen.

Betyget A
Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, på ett nyanserat sätt muntligt förmedla egna tankar och åsikter samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med säkerhet.

Språk, stil och disposition är väl anpassade till syfte, mottagare och kommunikations­situation och eleven använder med säkerhet och på ett effektfullt sätt retoriska verkningsmedel. Eleven har god åhörarkontakt.

Vidare kan eleven med säkerhet använda något presentationstekniskt hjälpmedel som stöder, tydliggör och är väl integrerat i den muntliga framställningen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar