Det här avsnittet handlar om hur man
skriver en text.
Först kommer jag att definiera vad en text
är.
Sen kommer jag att ge råd för hur du kan
arbeta när du ska skriva en text.
Vad är en
text?
·
Någonting som har
skrivits eller sagts, och som är meningsfull
i sitt sammanhang.
·
De språkliga delarna
har ett inbördes sammanhang.
·
Exempel på skrivna
texter är romaner, tidningsartiklar och kontaktannonser.
En text ska alltså påstå något, ha något
att säga. Den kan vara skriven eller muntlig. Här kommer vi bara att ägna oss
åt skriven text, så när jag i fortsättningen talar om ”text” menar jag ”skriven
text”. Vad betyder det att en text ska säga något? Några exempel på vad en text
kan säga är att den kan:
·
Berätta en upplevelse
·
Uttrycka en åsikt i en
fråga
·
Redovisa information
·
Berätta en historia
·
Redogöra för
skribentens tankar i en fråga
En text är
meningsfull i sitt sammanhang
En text existerar inte i ett tomrum, utan
finns i ett sammanhang. En tidningsartikel finns i en tidning, och tidningar är
till för nyhetsrapportering. Det är alltså artikeltextens sammanhang: när en
läsare stöter på texten i tidningen måste texten fungera så väl att läsaren
förstår att det är en tidningsartikel som förmedlar någon slags nyhet.
Ett annat sammanhang kan vara när du
sms:ar till en kompis. Då är sammanhanget mycket begränsat, och är egentligen
bara till för att du och din kompis ska förstå texten. Så länge ni två gör det
så fungerar ditt meddelande. Men om någon utan vidare tar ditt sms och sätter
in i en tidning fungerar kanske inte den texten i det sammanhanget.
Alltså:
en text måste vara anpassad till sammanhanget den ska finnas i.
I en text
har de språkliga delarna ett inbördes sammanhang
Vad betyder detta? De språkliga delarna är
ord, meningar och stycken. För att något skrivet ska vara en text måste dessa
delar hänga ihop med varandra. Annars är
det ingen text.
För att förtydliga, titta på dessa tre
exempel.
Exempel 1
snåla uppdaterat i
Carlsson feberheta på halv morgonen det minusgrader förbjuden har på i upprop
att som bryter
Det
här är ingen text: det är bara ord radade efter varandra utan inbördes
sammanhang.
Exempel 2
En bil körde just
förbi huset. Bilen som president Kennedy åkte i var svart. Svart är ett ord med
fem bokstäver. Bokstäverna i det kyrilliska alfabetet ser lustiga ut.
Det här påminner mer om en text, för orden
är ihopsatta till meningar. Men meningarna har inget egentligt samband med
varandra. Likadana ord förekommer i de olika meningarna, men meningarna handlar
om helt olika saker. Då är det ingen
text.
Exempel 3
Många
föräldrar är bekymrade över att de har barn som är vänsterhänta, och funderar ofta på om de inte borde försöka rätta
till detta "fel". På detta svarar
de flesta experter bestämt nej. Om en människa är bäst på att använda sin vänstra hand skall man helt enkelt låta
henne göra det.
Enligt
psykologerna kan stark stress vara en bidragande orsak till att man börjar gå i sömnen. Men bilden kompliceras av att
det finns många väldokumenterade fall
där sovande människor varit uppe och gått, utan att någon stress varit inblandad.
I det här exemplet fungerar varje stycke
för sig, men de två styckena handlar om helt olika saker. Den första handlar om
vänsterhänthet, den andra om att gå i sömnen. De två styckena har alltså inte
något egentligt samband. De utgör inte
en text.
Alltså, för att vi ska ha en text måste de
olika språkliga delarna – ord, meningar och stycken – hänga ihop med varandra. Orden måste bilda fungerande meningar,
meningarna måste bilda fungerande stycken och styckena måste hänga ihop med
varandra. I så fall har vi en text.
Baserat på svenska123.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar